کارکرد موتور جستجو

کارکرد موتور جستجو

امروزه موتور جستجو به باید های زندگی اکثر ماها تبدیل شده است و برای استفاده از آن کافی است که مرورگر را باز کرده و عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.

1. موتور جستجو یک نرم افزار تحت وب است که برای بازیابی اطلاعات خاص طراحی شده است.

2. نتایجی که متناسب با جستجوی کاربر ظاهر می شوند، بسته به نوع موتور جستجو و الگوریتم های استفاده شده برای نمره دهی و رتبه بندی می تواند متفاوت باشد.

3. هدف کلی اولویت دادن به باکیفیت ترین و مرتبط ترین صفحات است.

4. خزش و شاخص گذاری و رتبه بندی 3 بخش اصلی از وظایف موتور جستجو هستند.

مفهوم موتور جستجو

مفهوم موتور جستجو

موتور جستجو نرم افزاری است که به مردم کمک می کند تا اطلاعات لازم در مورد کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر خود را به دست بیاورند و موتور های جستجو وب سرویس هایی هستند که فقط جهت بازیابی اطلاعات ساخته شده اند و دسترسی به این اطلاعات از طریق مرورگر انجام می شود

1. موتور جستجو به پایگاه داده بزرگی از منابع اینترنتی مثل صفحات وب ، گروه های خبری ، برنامه ها ، تصاویر اشاره دارد.

2. با اسکن مداوم اینترنت و ایندکس کردن هر صفحه نتایج مرتبط با کلمه کلیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

3. در اوایل دوره استفاده از موتور جستجو نتایج صفحات جستجو یا ها بر اساس محتوا مرتب می شدند اما بعد ها به خاطر استفاده از استراتژی ها سئو جهت بهینه سازی وبسایت ها و الگوریتم ها پیچیده تر شدند و نتایج جستجو بر اساس صد ها متغیر انتخاب و رتبه بندی می شوند.

4. هر موتور جستجو از الگوریتم های اختصاصی خود استفاده می کند که برای مرتب سازی نتایج و بسیاری از فاکتور های پیچیده مثل ارتباط ، دسترسی ، قابلیت استفاده ، سرعت صفحه ، کیفیت محتوا و هدف کاربر را درنظر می گیرد.

5. پیاده سازی استراتژی های سئو و ارائه محتوای عالی زمانی می تواند توجه و رضایت کاربران را جلب کند و شما را به نتایج دلخواهتان برساند که محتوای صفحه با سرعت بالایی برای آنها نمایش داده شود.

6. با استفاده از سرور مجازی پرسرعت و قوی به استقبال کاربری بروید که برای دستیابی به اطلاعات ، محصول یا سرویس موردنظر خود لحظه شماری می کند.

نحوه کار موتور جستجو

نحوه کار موتور جستجو

با اینکه موتور های جستجو از الگوریتم های مختلفی برای ارائه نتایج جستجو استفاده می کنند و اما وظایف آنها به سه بخش اصلی قابل تقسیم است.

1. استخراج اطلاعات : خزش

2. سازماندهی اطلاعات : ایندکس

3. ارزیابی برای ارائه به کاربر : رتبه بندی

مفهوم خزش

مفهوم خزش

موتور های جستجو از خزنده های وب برای دستیابی به اطلاعات عمومی موجود در اینترنت استفاده می کند و به همین دلیل است که این عمل به عنوان خزیدن شناخته می شود.

1. گاهی اوقات به ربات های خزنده وب ، عنکبوت جستجو هم گفته می شد.

2. اساس کار خزنده ها به این صورت است که ابتدا وب سرور های میزبان وبسایت ها را پیدا می کنند و سپس به بررسی آنها می پردازند.

3. نوبت به بررسی تعداد و ماهیت صفحات برای مثال تصویر ، متن ، ویدیو وبسایت ها می رسد.

4. خزنده ها هر پیوند داخلی و خارجی موجود در وبسایت را دنبال می کنند و از آنها برای کشف صفحات بیشتر استفاده می کنند.

5. هر بار که خزنده از طریق لینک های موجود در صفحات کشف شده باشد یک صفحه جدید را پیدا می کند

6. جهت پردازش و اسکن بیشتر محتوای آن را به مرحله ایندکس می فرستد و خودش به کشف صفحات جدید ادامه می دهد.

ایندکس یا شاخص گذاری

ایندکس یا شاخص گذاری

در بخش ایندکس اطلاعات کشف شده توسط خزنده ها اعتبار سنجی ، سازماندهی ، مرتب ذخیره می شوند تا بعدا توسط الگوریتم های موردنظر پردازش شوند و در اختیار کاربر قرار بگیرند.

1. فقط اطلاعاتی ذخیره می شوند که برای ارزیابی توسط الگوریتم ها ضروری هستند و در بخش رتبه بندی نقش دارند.

2. در واقع ایندکس پایگاه داده موتور جستجو است که کتابخانه بزرگی از وبسایت ها را شامل می شود.

3. وبسایت شما برای قرار گرفتن در بین نتایج جستجو حتما باید ایندکس شود و در این پایگاه داده قرار بگیرد.

4. خزش و ایندکس فرآیند های پیوسته ای هستند که برای بروزرسانی پایگاه داده به طور مداوم انجام می شوند.

رتبه بندی نتایج جستجو

رتبه بندی نتایج جستجو

هنگامی که در بخش جستجوی مرورگر مورد نظر پرس و جو تایپ می شود و این پرس و جو وارد موتور جستجو می شود و بعد از آن پایگاه داده یا همان ایندکس مورد بررسی قرار می گیرد.

1. سپس اطلاعات مرتبط با پرس و جو توسط مجموعه ای از الگوریتم ها پردازش و مرتب می شود.

2. بهترین و مرتبط ترین نتایج شناسایی می شوند و به عنوان ها یا صفحات نتایج جستجو به کاربر ارائه می شوند.

3. هر موتور جستجو از ده ها سیگنال رتبه بندی استفاده می کند و بیشتر آنها به عنوان راز نگهداری می شود.

4. الگوریتم ها توسط برخی از سئو کار ها مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

5. الگوریتم های استفاده شده در موتور های جستجو متفاوت هستند و همین باعث می شود که هر کدام نتایج متفاوتی را ارائه دهند.

6. با گذشت زمان این الگوریتم ها پیچیده تر شده اند و تیم های توسعه دهنده موتور های جستجو در تلاش هستند که پاسخ های مرتبط تر و دقیق تری را به کاربران ارائه دهند و رضایت آنها را به طور کامل جلب کنند.

الگوریتم موتور جستجو

الگوریتم موتور جستجو

الگوریتم موتور جستجو فرمول منحصر به فردی است که موتور های جستجو برای بازیابی اطلاعات خاص از داده ها و تعیین ارزش و اهمیت یک صفحه و محتوای آن استفاده می کنند.

1. رتبه بندی صفحات جستجوی مربوط به هر موتور جستجو بر اساس الگوریتم های به کار رفته در آن انجام می شود.

2. این الگوریتم ها تمام صفحات ایندکس شده را ارزیابی می کنند و صفحاتی که شایسته قرار گرفتن در نتایج جستجو برای پرس و جوی موردنظر هستند را انتخاب می کنند.

3. الگوریتم های گوگل برای مثال الگوریتم رقص ، پاندا ، پنگوئن برای ارزیابی و رتبه بندی صفحات از ده ها فاکتور مختلف استفاده می کنند.

مفهوم پرس و جو : درک منظور کاربر و هدف جستجو به کمک کلمات به کار رفته در پرس و جو

ارتباط محتوای صفحه با عبارت کلیدی : درک اینکه آیا صفحه مورد نظر به درخواست کاربر پاسخ می دهد یا نه

کیفیت محتوا : تعیین میزان کیفیت اطلاعاتی که صفحه ارائه می دهد و تعداد و کیفیت بک لینک ها هم از عوامل تاثیر گذارند

میزان کاربردی بودن صفحه : کیفیت صفحه از لحاظ نکات فنی مثل طراحی ریسپانسیو ، سرعت صفحه ، امنیت

امروزه موتور جستجو به باید های زندگی اکثر ماها تبدیل شده است و برای استفاده از آن کافی است که مرورگر را باز کرده و عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید و به شما کمک می کند که صفحات سایت باکیفیت تری در اختیار موتور جستجو قرار دهید

مهندس امیر حسین آمون

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها