طبق آمار ۹۲/۲ درصد بازار موتور های جست و جو در دست گوگل است و پس منطقی است که برای گرفتن رتبه و جذب مخاطبِ مورد نظرتان باید سایت خود را براساس الگوریتم های آن بهینه کنید.
1. گوگل دربارهٔ نحوهٔ عملکرد الگوریتم خود با کسی شوخی ندارد و بسیار حساس و سختگیرانه عمل می کند.
2. برای همین هم ابزار رایگان سرچ کنسول را ساخته تا هم خودش سرویس بهتری به مردم ارائه کند و هم به وب سایت ها کمک کند در چارچوب الگتوریم هایی که دارد رتبهٔ بهتری کسب کنند.
3. اگر گوگل را یک دانشگاه بزرگ باشد این سرچ کنسول می شود همان پرونده ای که ریز نمرات و نتیجهٔ چند سال زحمت و تلاش شما در آن ثبت شده است.
4. با این تفاوت که نمی توانید در پروندهٔ تحصیلی تان دست ببرید و نمرات بد قبلی را جبران کنید و اما پروندهٔ شما در سرچ کنسول گوگل تا حدود ۱۶ ماه باز است و هر وقت بخواهید می توانید نمرات و نتایج بد قبلی را با نمرات بهتر جایگزین کنید.
5. سرچ کنسول ابزاری مفید برای نظارت و پیدا کردن عیب و ایراد وب سایت ها به منظور کسب رتبهٔ بهتر در بین نتایج جست و جو است.
6. به زبان ساده تر این ابزار تحلیلی به شما کمک می کند تا عملکرد وب سایت را از نگاه گوگل ارزیابی کنید تا هرجایی که به تغییر و بهبود یا حذف موردی نیاز بود اقدام کنید..
اولین صفحه ای که زمان ورود به طور پیش فرض با آن مواجه می شوید صفحهٔ اصلی است که با آیکون خانه نشان داده می شود و در صفحهٔ اصلی یک منو در سمت چپ و یک نوار جست و جو در بالای صفحه و یک نمای کلی از وضعیت سایت تان در ۵ گزارش نشان داده می شود.
1.گزارش عملکرد (Performance)
2.وضعیت ایندکس (Indexing)
3.تجربه (Experience)
4.بهبود و ارتقا (Enhancements)
5.گزارش امنیت و اقدامات دستی (security & manual action)
با بررسی گزارش های سرچ کنسول متوجه می شوید که محتوای شما ایمپرشن بالایی دارد ولی کاربران زیادی روی آن کلیک نمی کنند و احتمالاً با خودتان می گویید که متن دیسکریپشن یا عنوان صفحه ترغیب کننده نیست و در آن وقت می توانید با اصلاح این مشکلات ورودی ارگانیک خود را افزایش دهید.
1. مهم ترین کاربرد سرچ کنسول کمک به بهبود سئو سایت است.
2. اثربخشی بازاریابی محتوایی تا حدود زیادی به فعالیت های سئوی شما گره خورده است و سرچ کنسول بهترین ابزار برای ارزیابی محتوا های موجود سایت به منظور رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی است و این ۵ گزارش خودشان به بخش های جزئی تری تقسیم می شوند که با کلیک کردن روی هر کدام گوگل اطلاعات ریزتر آن بخش را تقدیم تان می کند.
ایمپرشن تعداد دفعاتی را که سایت شما در صفحهٔ جست و جوی کاربران ظاهر شده است را نشان می دهد و اینکه کاربر روی سایت شما کلیک کند یا حتماً آن را در بین نتایج ببیند و تأثیر و اهمیتی در تعداد ایمپرشن ندارد.
1. شرط درج ایمپرشن قرار گرفتن در بین نتایجی است که در صفحهٔ فعلی کاربر ظاهر می شود.
2. اگر سایت شما در صفحهٔ دهم گوگل حضور داشته باشد یک ایمپرشن برای شما ثبت خواهد شد.
3. ایمپرشن به معنای دیده شدن در صفحهٔ نتایج یا پتانسیل دیده شدن است.
ممکن است عددی که در سرچ کنسول می بینید با آنچه که در واقعیت مشاهده می کنید متفاوت باشد و دلیل آن هم می تواند پارامتر هایی مثل شخصی سازی داده ها برای کاربر از سمت گوگل و همچنین مسئلهٔ نمایش بر اساس موقعیت جغرافیایی باشد.
1. بر اساس نتایج جست و جوی کاربران و بالاترین رنک یک سایت برای عبارتی است که آن ها به کار می برند و سایت شما برای یک کوئری به ترتیب در رتبهٔ ۲ ، ۴ و۶ نمایش داده شود.
2. در این حالت رتبهٔ ۲ به عنوان بالاترین رنک در نظر گرفته می شود.
3. اگر برای یک کوئری دیگری رتبهٔ ۶ ، ۸ و ۱۰ را از آن خود کند و بالاترین رتبه برای این کوئری ۶ در نظر گرفته می شود و پس از آن متوسط رتبهٔ شما از جمع ۲ و ۶ و تقسیم آن بر ۲ محاسبه می شود.
4. گوگل برخلاف سایر موتور های جست و جو خیلی دیر به سایت های جدید اعتماد می کند و سئو فعالیتی است که به زمان بسیار وابسته است و باید صبور باشید.
با کلیک روی این تب گزارش عملکرد تک تک صفحات سایت را مشاهده می کنید یعنی تمام پارامتر های بالا را که به طور کلی برای سایت خود مشاهده می کردید.
1. برای هر صفحه در این بخش جداگانه مشاهده می کنید.
2. با فیلتر کردن هر صفحه می توانید ببینید وضعیت هر محتوای شما در صفحهٔ نتایج چگونه است.
3. از میانگین رتبه گرفته تا کوئری هایی که رتبه گرفته است.
گزارش های سرچ کنسول بر اساس یک بُعد تنظیم شده اند و عبارت است از کلمه یا کلماتی که کاربر در موتور جست و جوی گوگل قبل از ورود به سایت شما وارد کرده است و بیانگر تعداد کلیک هایی است که بر روی یکی از صفحات سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل پس از جست و جوی یک کلمه کلیدی انجام شده است.
1. نرخ کلیک : نسبت تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک سایت شما کلیک کرده اند به تعداد نمایش در صفحه جست و جو به عبارت ساده تر مثلا اگر سایت شما ۱۰۰ بار در صفحه جستجو برای کلمه سئو نمایش داده شود و ۱۰ بار روی لینک سایت شما کلیک شود نرخ کلیک سایت شما برای کلمه سئو ۱۰ درصد خواهد بود.
2. میانگین رتبه : بیانگر میانگین رتبه سایت شما برای کلمه یا کلمات کلیدی است و این عدد به صورت میانگین است و معمولا رتبه سایت شما بسته به موقعیت کاربران و دستگاه مورد استفاده کاربر در جستجو های مختلف در گوگل متغیر است.
3. تعداد کلیک ها و ورودی صفحات مختلف سایت
4. تعداد لینک های داخلی و خارجی
5. وضعیت ایندکس شدن صفحات مختلف سایت
6. پیام ها و اخطار های گوگل
گوگل سرچ کنسول یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط گوگل فراهم شده است و این سرویس در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد و اما در 20 ماه می 2015 نام آن به google search console تغییر کردو از سرچ کنسول گوگل می توان به منظور کنترل و حفظ و حل مشکلات احتمالی وب سایت خود در هنگام حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده کرد.