به زبان ساده سئو فنی یا تکنیکال یعنی بهینهسازی کد های سایت و به همین دلیل است که داشتن مقداری دانش در زمینه طراحی وبسایت برای یادگیری کامل سئو و آشنایی با سئو برای طراحی سایت لازم است و سئو فنی اساسا در مورد بهینهسازی کد های وب سایت است و اگر از سیستم های مدیریت محتوای عمومی مثل وردپرس استفاده کنید ممکن است در این زمینه مشکلی نخواهید داشت و کد های این سیستم ها از ابتدا بر اساس اصول سئو نوشته و طراحی شده اند و استاندارد هستند
در صورتی که از cms اختصاصی استفاده می کنید باید نکات بسیاری را در این زمینه مد نظر داشته باشید و سیستم باید با یک زبان برنامهنویسی استاندارد و بر اساس اصول سئو طراحی شود و خطا هایی ممکن است در سیستم های اختصاصی رخ دهد و مثلا url بعضی از صفحات تکراری باشد و باید حواس تان به این خطا ها باشد.
پس از این که از بهینه بودن کد های هسته وب سایت مطمئن شدید در مرحله بعد نوبت به بررسی قالب می رسد و قالب های آماده وردپرس معمولا استاندارد هستند اما اگر قالب جدید و اختصاصی طراحی شده باشد ممکن است مشکلاتی در آن وجود داشته باشد و در کل هنگام بررسی قالب موارد زیر را در نظر بگیرید.
یکی از مهم ترین موارد در سئو سرعت بارگذاری سایت است و سایتی که دیر لود شود به سرعت کاربران خود را از دست خواهد داد و برای افزایش سرعت سایت روش های مختلفی وجود دارد و یک مورد آن فشردهسازی کد ها می باشد.
مورد بعدی انتخاب قالب بهینه و پرهیز از قالب های سنگین و چند منظوره است و بسیاری از قالب های حرفه ای وردپرس سنگین هستند و فایل های زیادی دارند و بهتر است قالبی را انتخاب کنید که یک کار را انجام دهد و فایل های زیادی را روی هاست آپلود نکند.
مورد بعدی بهینهسازی تصاویر سایت است و منظور از بیهنهسازی تصاویر در سئو فنی آن است که تصاویر را باید از دو جهت بررسی کنید و اول این که حجم آن ها بالا نباشد و ابزار های مختلفی برای کم کردن حجم عکس بدون از بین رفتن کیفیت وجود دارد و می توانید از فتوشاپ یا ابزار های آنلاینی مثل tinypng استفاده کنید.
مسئله دیگر بررسی تصاویر از نظر اندازه است و اگر سایزی که در کد سایتتان تعریف شده با سایز عکسی که آپلود می کنید متفاوت باشد و سرعت سایت تحت تاثیر قرار می گیرد و این اشتباه به ویژه در مورد لوگو ها رخ می دهد و با ابزار GTMetrix می توانید این گونه خطا ها را هم بررسی کنید.
در مرحله آخر بررسی کنید که کش مرورگر برای سایت فعال شده باشد و با فعال کردن این گزینه وقتی کاربر به سایتی سر می زند مقداری از اطلاعات سایت در مرورگرش ذخیره می شود تا در مراجعه بعدی سایت با سرعت بیشتری بارگذاری شود و برای فعال کردن این گزینه می توانید از افزونه های وردپرس مثل WP Rocket استفاده کنید.
این هم یک مورد بدیهی دیگر در سئو فنی یا تکنیکال است و سایت باید بتواند خود را با تمامی دستگاه ها به ویژه تلفن همراه سازگار کند و بالا رفتن تعداد کاربران موبایلی باعث شده است گوگل سیاست های خود را در این زمینه تغییر دهد و مسئله موبایل فرندلی بودن سایت ها را با دقت بیشتری بررسی کند و معمولا در طراحی سایت این نکته رعایت می شود و در سرچ کنسول و بخش mobile usability می توانید وضعیت سایت را از این نظر بررسی کنید و خطا های احتمالی را ببینید.
اگر کاربران زیادی به این صفحه مراجعه کنند و با این خطا مواجه شوند ممکن است رتبه سایتتان آسیب ببیند و پس یکی از کار های ضروری در سئو فنی بررسی صفحات حذف شده است و بهتر است تا جایی که می توانید صفحات را حذف نکنید و ویرایش محتوا گزینه بهتری است و اگر هم ناچار به حذف بودید از ریدایرکت استفاده کنید و کاربران را به صفحه دیگری ارجاع دهید.
قبل از هر چیز باید مطمئن شوید گوگل سایت و صفحاتتان را می بیند و اول فایل Robot.txt را بررسی کنید و این فایلی است که به وسیله آن جلوی خزیدن گوگل در صفحاتی مثل پنل مدیریت سایت را می گیرید و برای این که ببینید خزنده های گوگل این فایل را تشخیص می دهند یا نه می توانید از طریق سرچ کنسول و بخش robots.txt Tester اقدام کنید.
نکته بعدی این است که مطمئن شوید دسترسی ربات های گوگل از صفحات مناسب همچون صفحه پنل و فولدر ها نه صفحات دیگر گرفته شده است و گاهی اشتباهاتی در این زمینه رخ می دهد و صفحات مهم سایت ایندکس نمی شوند.
یک مورد مهم دیگر در سئو فنی معرفی نقشه سایت به گوگل است و با ارائه نقشه میزان اهمیت صفحات مختلف را به گوگل نشان می دهید و حرکت خزنده ها را سریع تر می کنید و این نقشه باید از طریق سرچ کنسول به گوگل معرفی شود.
گوگل و دیگر موتور های جستجو می خواهند بهترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهند و برای این کار فاکتور های مختلفی را برای تعیین رتبه سایت ها در نظر می گیرند و برخی فاکتور ها به تجربه کاربری مثل سرعت سایت بستگی دارند و در حالی که موتور های جستجو برای رتبهبندی سایت ها و فاکتور های دیگری مانند داده های ساختار یافته و وجود سایت مپ هم توجه دارند و موتور های جستجو آسانتر می توانند صفحه های شما را کراول کنند و در نتیجه رتبه بهتری را به سایت شما خواهند داد.
در برخی موارد عدم توجه به سئو فنی می تواند برای شما هزینه هم داشته باشد و افرادی که به فایل robots.txt اهمیت نمی دهند ممکن است ناخواسته یا با نصب یک افزونه کدی را به آن اضافه کنند که مانع کراول شدن سایت توسط ربات ها شود و سئو فنی علاوه بر کمک به ایجاد ساختار مناسب برای سایت در نهایت به بهبود تجربه کاربری هم کمک زیادی خواهد کرد.
لینک دادن به صفحه هایی با خطای 404 یا صفحات مرده نه تنها هیچ فایده ای برای سایت شما ندارد و بلکه به سئو تکنیکال و به تبع آن رتبه سایت هم ضربه می زند و اگر در سایت شما لینک خروجی به صفحه ای وجود داشته باشد که آن صفحه حذف شده یا آن را تغییر داده اید و موتور های جستجو در کراول کردن آن دچار مشکل شده و باعث می شود خطا های مختلفی را در پنل سرچ کنسول مشاهده کنید و برای رفع این مشکل بهتر است همیشه لینک های خود را به کمک ابزار های SEO رصد کرده و در صورتی که صفحه ای حذف یا تغییر کرده است و به دنبال صفحه ای جایگزین برای آن باشید.
سئو تکنیکال بدون توجه به ایمنی سایت و تقریبا بیمعنی است و پیش از هر چیز باید به دنبال راهی برای بالا بردن امنیت سایت بود و شیوه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و مثل حذف افزونه های غیر فعال یا اضافه و همچنین بهروز نگه داشتن هسته سایت و اما هیچکدام به اندازه نصب گواهینامه SSL مهم نیستند.
دریافت گواهینامه SSL برای سایت یکی از نخستین گام هایی است که برای بهینه سازی سئو فنی می توان انجام داد و با این کار وبسایت شما روی پروتکل HTTPS کار می کند و بالاتر از سایت هایی قرار می گیرد که فاقد این گواهینامه هستند و نصب SSL نه نتها به رتبه گرفتن بهتر کمک می کند و بلکه تجربه بهتری از بازدید از سایت را هم برای کاربران رقم می زند چرا که مرورگر های امروزی هنگام مراجعه به سایت هایی که فاقد گواهی SSL هستند و پیغامی مبنی بر ناامن بودن وبسایت را نمایش می دهد و اتفاقی که نتیجه ای جز کاهش تعداد مخاطبان نخواهد داشت.
ساخت سایت مپ با فرمت XML برای سایت و اضافه کردن آدرس تمام صفحات به آن یکی از مهم ترین کار ها برای بهبود سئو تکنیکال است و کاربران باید فایل مربوط به نقشه سایت را به سرچ کنسول اضافه کنند تا گوگل تمام صفحاتی که در آن لیست قرار گرفته را به عنوان صفحه های مهمتر در نظر بگیرد و کاربران در سایت مپ خود می توانند صفحاتی را که نمی خواهند گوگل آن ها را ایندکس کند اضافه کنند و برای اضافه کردن sitemap به سایت کافیست یکی از افزونه های مخصوص ساخت سایت مپ را نصب و با چند کلیک sitemap را ایجاد کنید.
اگرچه داده های ساختار یافته مستقیما روی رتبه سایت اثرگذار نیستند ولی قطعا می توان آن ها را فاکتوری مهم برای تشخیص محتوای سایت و لینک های آن توسط موتور های جستجو معرفی کرد و استفاده از استراکچردیتاها و ریچ اسنیپتها را به وبسایت شما اضافه کرده و نرخ کلیک را تا حد زیادی افزایش می دهد و کاربران به کمک این داده ها می توانند اطلاعات کاملتری در مورد محصولی که می فروشند یا جزئیات دیگری که احتمالا برای کاربران جذاب خواهد بود را هم در نتایج جستجو نمایش دهند و از آنجایی که یک چارچوب ثابت و مشخص در سایت Schema.org کاملا توضیح داده شده است و برای فراهم کردن این اطلاعات موتور های جستجو خیلی راحت این اطلاعات را درک می کنند و برای اضافه کردن داده های ساختار یافته به سایت و افزونه های بسیار مختلفی برای سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس در دسترس کاربران است که Schema و Yoast از جمله آن ها هستند و ابزار تست استراکچردیتا گوگل به شما می گوید که از این داده ها به درستی در سایت خود استفاده کرده اید یا نه و این ابزار در صورت وجود مشکل خطا های مربوطه و شیوه برطرف کردن آنها را هم نمایش خواهد داد.
ساختارمند کردن URL یا آدرس صفحات مختلف سایت از آسانترین و البته مهم ترین کار هایی است که برای بهینه کردن سئو تکنیکال سایت می توانید انجام دهید و کاربران با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مختلف برای این بخش علاوه بر بهتر کردن آدرس صفحه ها می توانند کلمات کلیدی را هم به آنها اضافه کرده و شانس خود را برای بهبود رتبه افزایش دهند و برای گرفتن بهترین نتیجه حتما از عبارات مرتبط برای URL استفاده کنید و از به کار بردن اعداد یا حروف بیربط پرهیز کنید.
بردکرامب در واقع لینک هایی هستند که همانند یک نقشه راه و موقعیت فعلی کاربران را به آنها نشان داده و مشخص می کنند که چقدر با صفحه اصلی فاصله دارند و این لینک ها معمولا در بخش بالایی صفحه های مختلف یک سایت مانند صفحه محصول نمایش داده شده و دقیقا مشخص میکنند که برای نمایش صفحه ای که کاربر در آن است و روی چند یا چه دستهبندی هایی کلیک کرده است و مطابق با تغییرات سال های اخیر در الگوریتم های گوگل بردکرامب ها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد داده های ساختار یافته در سرچ کنسول هم دارند و این داده ها به اندازه ای اهمیت دارند که گوگل آنها را در نتایج جستجو هم نشان داده و از آنها برای مدیریت هرچه بهتر اطلاعات استفاده می کند.
برخی از قالب های سایت ها مانند بسیاری از پوسته های وردپرسی جدید به صورت پیشفرض از این داده ها پشتیبانی کرده و قابلیت نمایش مسیر راهنما و موقعیت کنونی به کاربران را دارند و اگر قالب سایت شما فاقد این ویژگی است و می توانید از افزونه های مختلفی از جمله Yoast SEO یا Breadcrumb NavXT برای پیادهسازی بردکرامب ها و بهبود سئو تکنیکال سایت استفاده کنید.
اگر شما محتوایی یکسان روی صفحات مختلف یک ساعت یا حتی سایت های دیگر داشته باشید و موتور های جستجو در رتبهبندی آنها گیج می شوند و اگر محتوای این صفحه ها یکسان است و اگر گوگل پاسخ روشنی برای این سوال نداشته باشد که ممکن است رتبه ای پایین را برای همه آن ها در نظر بگیرد و متاسفانه به خاطر موارد فنی و عدم توجه به سئو تکنیکال ممکن است بدون اینکه حتی خودتان بدانید و محتوای تکراری یا Duplicate Content روی سایت خود داشته باشید و صفحات مختلف محتوایی یکسان را نشان دهند و شاید این موضوع برای یک کاربر مهم نباشد و اما برای موتور های جستجو مهم است.
به محض اینکه وبسایت شما آماده شد و لازم است سایت خود را در سرچ کنسول گوگل و همچنین بینگ وبمستر ثبت کنید تا موتور های جستجو قادر به کراول کردن لینک های شما باشند و البته انجام این کار علاوه بر تضمین نمایش سایت در نتایج جستجو فواید دیگری هم دارد و برای مثال با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل آمار دقیقی از تعداد کلیک های ارگانیک ، ایمپرشن ها و وضعیت جذب ترافیک از گوگل در اختیارتان قرار می گیرد و این پنل همچنین در صورت وجود مشکل یا خطا هنگام کراول و ایندکس کردن لینک ها شما را مطلع و اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار می دهد.
تستی 1